Vitamín C – zdroj zdravia a odolnosti

Vitamín C je pre ľudské telo neprostradateľnou látkou, ktorá  sa podieľa sa na veľkom množstve dôležitých procesov v organizme.

Má  predovšetkým ochrannú a regeneračnú funkciu: ako silný antioxidant chráni  organizmus pred voľnými radikálmi, pomáha regenerovať tkanivá, chráni pred infekciami, urýchľuje hojenie rán, umožňuje telu zbavovať sa ťažkých kovov a podieľa sa na tvorbe kolagénu, ktorý zodpovedá za stav kosti, ciev či ďasien. Ovplyvňuje tiež imunitný systém, vstrebávanie železa, proces rastu organizmu a mnoho iného.

Zatiaľ čo väčšina živočíchov si dokáže vytvárať vlastný vitamín C, človek je odkázaný na jeho získavanie z potravy.

Nedokážeme si vytvárať ani jeho zásoby, pretože prebytok vitamínu C sa z tela  rýchlo vylučuje močom. Z toho dôvodu je  potrebné zabezpečovať prísun vitamínu C priebežne v menších množstvách.

V prírodnej forme vieme vitamín C prijať výlučne z rastlinnej stravy. Hoci sa v určitom množstve nachádza takmer vo všetkom ovocí a zelenine, jeho obsah sa rýchlo znižuje pri tepelnej úprave alebo i pri dlhom skladovaní. Najmä v zimnom období je preto prospešné dopĺňať vitamín C aj formou tabliet.

Potreba vitamínu C závisí od stresovej záťaže organizmu a môže sa veľmi rýchlo meniť. Zvýšenú potrebu majú vitamínu C majú najmä chorí ľudia, deti vo vývine ako i starší ľudia, alebo napríklad aj fajčiari.

Dlhodobý nedostatok vitamínu C vedie k rôznym zdravotným problémom a zníženej odolnosti organizmu pred infekciami. Hoci na prevenciu pred tým najhorším dôsledkom – skorbutom postačuje už dávka 10 mg vitamínu C denne, reálna potreba organizmu pre zachovanie plného zdravia, môže byť až 10-násobne vyššia.

Odporúčeaná denná dávka sa u dospelých ľudí pohybuje v rozmedzí 75 a 90 mg denne. U detí je do okolo 50 mg. Starší ľudia by mali prijať každý deň aspoň 100 mg.

Tolerovaná horná hranica je 2000 mg denne pre dospelých, no ani jej prekročenie nespôsobuje závažné zdravotné riziká. Nadmerný príjem vitamínu C môže spôsobiť hnačku a nevoľnosť, v ojedinelých prípadoch i tvorbu obličkových kameňov. Nepríjemné príznaky však rýchlo pominú bez ďalších následkov.

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pokračovaním v používaní stránky súhlasíte s používaním súborov cookie. viac informácií

Tieto stránky používajú na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním týchto stránok s tým súhlasíte.

Close